Pénzvilág
Kötelezettségvállalási szám: |
ZG290005 |
Projekt címe: |
„Pénzügyi tudatosság fejlesztése a Kiss Bálint Református Általános Iskolában” |
Kedvezményezett neve: |
Szentesi Kiss Bálint Református Általános Iskoláért Alapítvány |
Az OECD szervezésében 2010-ben 14 országban, majd 2015-ben a világ számos országában, ebből 17 európai országban sor került a felnőtt lakosság pénzügyi tájékozottságának és pénzügyi kultúrájának felmérésére. Magyarország mindkét adatgyűjtésben részt vett. Az adatfelvétel lehetőséget biztosított a nemzetközi összehasonlításra, illetve a saját adatok idősoros összevetésére. A 2010-es felmérésben az elméleti pénzügyi ismereteket tekintve 14 ország közül még a magyarok teljesítettek legjobban, ugyanakkor a tudás gyakorlati alkalmazásában lemaradtunk. Különösen a családi költségvetés készítése és a takarékoskodás terén volt gyenge a hazai eredmény: a magyar lakosság hozzáállását gondos előre tekintéssel szemben inkább a mának élés jellemezte.
Az iskolai pénzügyi képzés garantálhatja, hogy a következő nemzedék releváns pénzügyi ismeretekre és magabiztosságra tegyen szert. Az iskolák segíthetik a gyermekeket és a fiatalokat olyan készségek és attitűdök kialakításában, amelyek révén elérhetik a pénzügyi stabilitást, jóllétet, valamint pozitív szokások és magatartások megszerzésére ösztönzik őket, például arra, hogy megtervezzék költéseiket, megtakarítsanak és készítsenek terveket a jövőre.
A Szentesi Kiss Bálint Református Általános Iskoláért Alapítvány által megvalósított projekt ezért a köznevelés rendszerén belüli valós pénzügyi edukáció kereteinek megteremtésére helyezte a hangsúlyt. Ezt elsősorban a tanórán kívüli kapcsolódó programok körének bővítésével, illetve a pedagógusok fejlesztésével kívánta elérni.
A projekt közvetlen célcsoportját az iskolában tanuló felső tagozatos diákok, az érintett diákokat tanító pedagógusok és az érintett diákok szülei, rokonsága képezte, akik számára pénzügyi tudatosságot fejlesztő szakköri alkalmakat, pénzügyi kultúrafejlesztéshez kapcsolódó tanulmányi kirándulásokat, valamint a pedagógusok és szülők együttes bevonásával megvalósuló műhelyalkalmakat szervezetünk.
A projekt megvalósításával a célcsoport pénzügyi kompetenciái gazdagodtak, erősödött a köznevelési intézmény felső tagozatos diákjainak pénzügyi területen mutatkozó tudatossága. A katalizátor szerepbe állított iskola, a diákok, a tanulók és a szülők együtt-fejlesztésével hozzájárult ahhoz, hogy a fiatalok valamennyi szocializációs terükben minőségibb pénzügyi tudatosságmintákkal találkozzanak.