A Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium versenyt hirdetett a természettudományok iránt érdeklõdõ nyolcadikos diákok számára. A 4 fõs csapatok tagjai biológia, fizika és kémia tantárgyakhoz kapcsolódó tanulókísérleti megfigyeléseket, hagyományos és számítógépes méréseket végeztek a versenyen. Szükség volt a tanultak alkalmazására, kreativitásra és problémamegoldó képességre egyaránt. Sokféle laboratóriumi eszközt használtak, leírás alapján tanulókísérleteket, méréseket végeztek, majd jegyzõkönyvben rögzítették tapasztalataikat. Néhány gondolat a versenyfeladatokról a szaktanároktól: Szabó László tanár úr A fizika feladat egy ismeretlen folyadék sûrûségének a meghatározása volt, amelyet két módszerrel kellett elvégezni. Elsõként a csapatok a méréshez nem használhattak sem mérleget, sem mérõhengert, Arkhimédész törvényének felhasználásával tudták a diákok ezt a mérést teljesíteni. Másodjára, ellenõrzésként a klasszikus sûrûségmérést is elvégezték a diákok. Az ismeretlen folyadék tömény cukoroldat volt. Tábori Leventéné tanárnõ: A biológia versenyfeladat a növények és állatok ismeretén alapult. Többféle feladvány várt a diákokra: mohát, zuzmót felismerni, növényi szerveket beazonosítani, növényi levélkivonatot szétszedni alkotórészekre és állati váz anyagát meghatározni. Gilicze Tamás tanár úr A modern szenzoros méréstechnikát egy hétköznapi szituáció megfejtéséhez kellett felhasználniuk a versenyzõknek: forró kávénkba éppen tejet készülünk önteni, amikor megcsörren a telefonunk. A kávét csak a kb. 3 perces beszélgetés befejeztével tudjuk elfogyasztani. Tételezzük fel, hogy a tej éppen szobahõmérsékletû. Vajon mikor marad melegebb a tejjel ízesített kávénk? Ha a telefoncsörgéskor már beleöntjük a tejet, és 3 perc múlva fogyasztjuk, vagy ha a telefonbeszélgetés 3 perce alatt külön csészében várakozik a kávé és a tej, majd beszélgetés befejeztével öntjük hozzá a tejet és fogyasztjuk a kávét? A választ a számítógépes mérési adatgyûjtés módszerével kapták meg a diákok. Tábori Levente tanár úr: Egy ismeretlen porkeveréket kellett a versenyzõknek beazonosítani. Annyit elárultunk, hogy két összetevõbõl áll, és megneveztük a lehetséges négy anyagot, amelyek belekerülhettek a porkeverékbe. Az ajánlott kísérletek elvégzésével és egy kis kreativitással be lehetett azonosítani a porrá õrölt anyagokat. Értékeltük az elvégzett kísérletek dokumentálását is. A versenyben 4. helyezést ért el iskolánk csapata: Kémikusok(k) (68 pont) A Kiss Bálint Református Általános Iskola csapatának tagjai: Holman Patrik, Nagy Bátor András, Szepesi Sándor Mór és Winter Balázs, Felkészítõ tanáruk: Kerekesné Török Mária. Gratulálunk minden versenyzõnek, köszönjük a felkészítõ tanárok munkáját!